Zima - Gazel

Gazel
Title
Przejdź do treści
Poradnik zachowań na wypadek silnych mrozów i intensywnych opadów śniegu
  1. ubieraj się ciepło, w kilka warstw odzieży tak, by łatwo było zdjąć sweter, gdy się spocisz w trakcie np. wysiłku. Załóż kalesony, nieprzewiewną kurtkę z kapturem, czapkę, szalik, rękawiczki. Załóż nieprzemakalne buty.
  2. nie wychodź na mróz głodny. Przed wyjściem zjedz kaloryczny posiłek. Możesz zabrać ze sobą termos z gorącą herbatą.
  3. zabezpiecz skórę twarzy i rąk przed mrozem (tłustym kremem, nie należy używać nawilżającego!)
  4. powiedz komuś (rodzinie, lub obsłudze w schronisku, pensjonacie, hotelu) dokąd idziesz. Oszacuj czas jaki ciebie nie będzie i poinformuj o tym kogoś, kto ewentualnie zgłosi twoje zaginięcie. Zimą chodzi się znacznie wolniej! W dodatku łatwiej zabłądzić: przysypane śniegiem ścieżki. I - co ważne - nie zapomnij odmeldować się po powrocie, że wróciłeś, by uniknąć niepotrzebnych alarmów.
  5. nie należy wybierać się na zimowe wycieczki samemu. W grupie jest bezpieczniej.
  6. nie trzeba chodzić tam, gdzie jest niebezpiecznie.
  7. nie forsuj się. Idąc w głębokim śniegu należy się zmieniać na prowadzeniu. Torowanie drogi - przecieranie szlaku - jest bardzo męczące.
  8. kiedy popsuje się pogoda, poczujemy się zmęczeni, głodni, coś nam zacznie dolegać nie wychodźmy na zewnątrz. Z zimą nie ma żartów.
  9. odmrożone palce można włożyć pod strumień zimnej lub letniej wody.
  10. w przypadku dużych odmrożeń należy udać się do lekarza.
ZAWSZE, w trakcie silnych mrozów, jeśli zauważysz kogoś, kto wygląda na osłabionego zainteresuj się tą osobą, sam udzielając jej pomocy lub poinformuj odpowiednie służby o zaistniałej sytuacji, dzwoniąc pod numer 112.
Źródło: Komenda Główna Straży Pożarnej.
Solenie dróg
Rozporządzenie ministra środowiska dopuszcza do stosowania na polskich drogach: chlorku sodu, chlorku magnezu i chlorku wapnia.
Chlorek sodu najlepiej działa w temperaturze do ok. -7 st. C, później jego skuteczność spada, a przy -13 st. C praktycznie przestaje topić lód. Chlorek wapnia działa do ok. -20 st. C, ale jest też kilka razy droższy. Z tego powodu zazwyczaj stosowany jest jako domieszka do chlorku sodu. Istnieje wiele innych środków, które mogą być stosowane do roztapiania śniegu i lodu na drogach, np. pochodne kwasów octowego i mrówkowego. Są jednak kilkanaście razy droższe od chlorku sodu, przez co w całej Europie używa się ich sporadycznie; są one stosowane głównie na lotniskach. Nie niszczą betonu i nie powodują korozji w takim stopniu jak sól.
Sól stosowana do odśnieżania kumuluje się w glebie wzdłuż dróg i niszczy rosnące tam drzewa i krzewy: także niszczy obuwie i przyspiesza korozję karoserii aut.
Posypywanie dróg piaskiem jest mało skuteczne.
Łatwiej jest utrzymać czarną nawierzchnię jezdni w krajach skandynawskich, gdzie zimy są ostrzejsze, od tych w Polsce. Tam, gdy temperatura spadnie poniżej 0 st. C, utrzymuje się na w miarę stabilnym poziomie, zaś u nas często wiele razy wzrasta powyżej tej granicy. Skutek jest taki, że sól spływa z jezdni i trzeba ją ponownie rozsypać, by zapobiec powstaniu lodu, gdy temperatura znów osiągnie wartości ujemne.
Dziś drogi posypuje się solą skropioną roztworem chlorku sodu lub chlorku wapnia. Dzięki temu nie jest ona wywiewana, lepiej przylega do nawierzchni i szybciej wchodzi w reakcje. Stosując tę metodę przeciętnie zużywa się do 20 proc. mniej soli niż kiedyś. Powszechnie stosuje się to w całej Europie.
W naszych warunkach klimatycznych raczej nie ma alternatywy dla soli. Zwłaszcza, gdy chce się zachować komfort jazdy podobny do tego, który jest osiągalny dzięki utrzymywaniu czarnej nawierzchni drogi.
Odśnieżanie dachów
Dach powinien być odśnieżany gdy pokrywa śnieżna przekracza dopuszczalną wysokość podaną w danych konstrukcyjnych lub w opinii biegłego inżyniera; w braku tych danych przyjmuję się jej maksymalną wielkość na 30 cm.
Nowe konstrukcje dachowe są tak projektowane, aby bez ryzyka powstania zagrożenia dla ich bezpieczeństwa i bezpieczeństwa użytkowników mogły przenosić każde obciążenie śniegiem.
Należy pamiętać, że:
  • nośność konstrukcji ulega zmniejszenia w wyniku zużycia technicznego,
  • budynek mógł być projektowany w czasie obowiązywania łagodniejszych norm obciążenia śniegiem,
  • podczas wymiarowania konstrukcji dachu uwzględniono minimalne normatywne charakterystyczne obciążenia śniegiem,
  • ciężar objętościowy śniegu zwykle rośnie wraz z czasem zalegania pokrywy śnieżnej i zależy od miejsca, klimatu i wysokości nad poziomem morza,
  • zmienność pokrywy śnieżnej związaną z ukształtowaniem powierzchni dachu.
Ekspertyzę ustalającą bezpieczną grubość pokrywy śniegu na dachu powinna wykonać osoba posiadająca uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej bez ograniczeń.
Obowiązuje norma PN-EN 1991—1-3 oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
Właściciel lub zarządca budynku, który nie zadba o usunięcie nadmiaru śniegu z dachu może ponieść konsekwencje:
Kto niewłaściwie utrzymuje i użytkuje obiekt lub nie zapewnia bezpieczeństwa użytkowania obiektu budowlanego podlega grzywnie nie mniejszej niż 100 stawek dziennych, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku (zgodnie z art. 91a ustawy – Prawo Budowlane).
Odśnieżanie dachu budynku może być wykonane przez odpowiednio przeszkolonych pracowników firmy posiadających orzeczenie lekarskie, które pozwala wykonywać pracę na wysokościach lub wyspecjalizowaną firmę. Firmie zewnętrznej można zlecić nie tylko samo odśnieżanie jak i kontrolę grubości pokrywy śniegu.
PCZ
Gazel
Wróć do spisu treści